MARKETING CHANGES MANAGEMENT
https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-1-55-66
Abstract
The article considers the categories of "transformation" and "development" as the transition of economic entities from one qualitative state to another. The role and place of marketing planning in business activity is demonstrated. Marketing planning is considered the most important function of marketing management in the situation that is constantly changing. The authors define the notions of "marketing changes" and "marketing planning" and reveal the insights into the concepts. The algorithm of marketing planning process is developed, and its stages are reviewed. The place of marketing planning in the functions of marketing management is determined at different levels. It allows to respond to changes promptly and correctly. Marketing changes are specified. They are classified according to the power of influence and the extent of adjustments of the marketing plan.
About the Authors
T. D. MaslovaRussian Federation
S. G. Bozhuk
Russian Federation
D. V. Smirnova
Russian Federation
References
1. Фролова И. Т. Философский словарь/ под ред. И. Т. Фролова. 4-е изд. М.: Политиздат, 1981.
2. Пригожин И., Стингерс И. Порядок их хаоса. Новый диалог человека с природой/ пер. с англ., под ред. В. И. Аршинова, Ю. Л. Климонтовича, Ю. В. Сачкова. 5-е изд. М.: КомКнига, 2005.
3. Беляев А. Н. Маркетинговое планирование. М.: Дело, 2003.
4. Багиев Г. Л., Моисеева Н. К., Черенков В. И. Международный маркетинг: учеб. для вузов. 2-е изд. СПб.: Питер, 2009.
5. Овечкина Е. А. Маркетинговое планирование: конспект лекций. Киев: МАУП, 2002.
6. Завгородняя А. В., Ямпольская Д. О. Маркетинговое планирование. СПб.: Питер, 2002.
7. Маркетинг: учеб. для вузов/ С. Божук, Л. Ковалик, Т. Маслова и др. 4-е изд. СПб.: Питер, 2012.
8. Йеннер Т. Маркетинговое планирование/ пер. с нем. Харьков: Гуманитарный центр, 2010.
9. Даулинг Г. Р. Наука и искусство маркетинга. СПб.: Вектор, 2006.
10. Котлер Ф. Маркетинг. Менеджмент. Анализ, планирование, внедрение, контроль/ пер. с англ. М. И. Бугаева и др. СПб.: Питер, 1999.
11. Вуд М. Полное и детальное руководство по планированию маркетинга/ пер. с англ. под ред. В. М. Дудникова М.: Дело и сервис, 2009.
12. МакДональд М. Планы маркетинга. Как их составлять и использовать/ пер. с англ. И. О. Касимовой. М.: Технологии, 2004.
13. Вествуд Дж. Как написать маркетинговый план/ пер. с англ. под ред. И. О. Черкасовой СПб.: Нева, 2004.
14. Хибинг Р., Купер С. Маркетинг/ пер. с англ. Д. А. Куликова, под ред. А. А Виноградова, Ю. В. Робула. М.: Эксмо, 2010.
15. Ламбен Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок/ пер. с англ под ред. В. Б. Колчанова. СПб.: Питер, 2007.
16. Акофф Р. Л. Планирование будущего корпорации/ пер. с англ. М.: Прогресс, 1985.
17. Дж. О'Шонесси. Конкурентный маркетинг: стратегический подход/ пер. с англ. под ред. Д. О. Ямпольской. СПб: Питер, 2001.
18. Рой О. М. Теория управления: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2008.
19. Уколов В. Ф., Масс А. М., Быстряков И. К. Теория управления: учеб. М.: Экономика, 2003.
20. Основы менеджмента: учеб. пособие/ А. А. Васецкий, А. А. Козырев, Н. А. Тарасов, В. В. Яновский/ под ред. В. В. Яновского. СПб.: СЗАГС, 2011.
21. Семенов А. К., Набоков В. И. Теория менеджмента: учеб. пособие. М.: Дашков и Ко, 2017.
22. Теория управления: учеб. / Ю. В. Васильева, В. Н. Парахина, Л. И. Ушвицкий и др. М.: Финансы и статистика, 2008.
23. Латфуллин Г., Никитин А., Серебренников С. Теория менеджмента: учеб. для вузов. 2-е изд. СПб.: Питер, 2016.
24. Фомичев А. Н. Исследование систем управления: учеб. М.: Дашков и Ко, 2014.
25. Основы управления: учеб. пособие для бакалавров/ С. Р. Бариев, Т. Е. Березкина, Н. А. Кислякова и др. М.: Проспект, 2016.
26. Шапкина И. Н. Менеджмент: учеб. М.: Юрайт. 2012.
27. Тебекин А. В. Менеджмент организации: учеб. М.: КНОРУС, 2011.
28. Крылов Г. Д., Соколов М. И. Маркетинг. Теория и86 ситуаций: учеб. пособие для вузов/ М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000.
29. Файоль А. Общее и промышленное управление/ пер. М.: Центральный ин-т труда, 1932.
30. Дафт Р. Л. Менеджмент/ пер. СПб.: Питер, 2012.
31. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента/ пер. с англ. О. И. Медведь. М.: Вильямс, 2012.
32. Бодди Д., Пэйтон Р. Основы менеджмента/ пер. с англ. и под ред. Ю. Н. Каптуревского. СПб.: Питер, 1999.
33. Кунц Г. и Доннели С. О. Управление: системный и ситуационный анализ управленческих функций/ пер. с англ. М.: Прогресс, 1981. Т. 1.
34. Маркетинг и управление потребительской ценностью: учеб. / И. А. Аренков, В. Н. Наумов, В. А. Середохо, О. У. Юлдашева. СПб.: АМКОС, 2013.
35. Багиев Г. Л., Тарасевич В. М. Маркетинг: учеб. для вузов. 4-е изд. СПб.: Питер, 2012.
36. Маркетинг: учеб. для вузов/ Н. Д. Эриашвили, К. Ховард, Ю. А. Цыпкин и др. / под ред. Н. Д. Эриашвили. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001.
37. Синяева И. М., Романенкова О. Н. Маркетинг: теория и практика: учеб. для бакалавров вузов. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Юрайт, 2013.
38. Гавриленко Н. И. Маркетинг: учеб. для вузов. 2-е изд., перераб. М.: Академия, 2011.
Review
For citations:
Maslova T.D., Bozhuk S.G., Smirnova D.V. MARKETING CHANGES MANAGEMENT. Discourse. 2019;5(1):55-66. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-1-55-66