Preview

Discourse

Advanced search

CAN WE MANAGE TRUST?

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-6-65-75

Abstract

The article is devoted to the principles of the «Management of trust portfolio» as a direction of cognitive management in a modern organization. The goal of cognitive management is management of the organizational staff cognitive capabilities. Trust is defined as a social attitude and trusting behavior, as a mechanism to regulate the level of freedom in risk communication. Thus trust becomes an important motivational component of decision-making. The experience of one of the authors at Saint Petersburg Higher School of Oncology (HSO) allows to test the potential of MTP in the field of health science. The empirical data were obtained based on the survey of the second attendees enrolment of the Higher School of Oncology; analysis of the School leaders publications; analysis of the HSO public relations.

About the Authors

N. V. Kazarinova
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


E. S. Dubovik
ITMO University; public relations specialist at the Cancer Prevention Foundation
Russian Federation


References

1. Антоненко И. В. Доверие: социально-психологический феномен. М.: Социум; ГУУ, 2004. 320 с.

2. Ильин Е. П. Психология доверия. СПб.: Питер, 2013. 288 с.

3. Кови С. Р., Линк Г. Разумное доверие. М.: Попурри, 2013. 256 с.

4. Купрейченко А. Б. Психология доверия и недоверия. М.: Изд-во Ин-та психологии РАН, 2008. 564 с.

5. Селигмен А. Проблема доверия. М.: Идея-Пресс, 2002. 200 с.

6. Скрипкина Т. П. Психология доверия. М.: Академия, 2000. 264 с.

7. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. М.: ACT; Ермак, 2004. 730 с.

8. Шо Р. Б. Ключи к доверию в организации: результативность, порядочность, проявление заботы. М.: Дело, 2000. 256 с.

9. Штомпка П. Доверие - основа общества. М.: Логос, 2012. 440 с.

10. Fisher A. B., Adams K. L. Interpersonal communication. Pragmatics of Human Relationships. Sec. ed. New York: McGraw-Hill, Inc., 1994. Р. 177-178.

11. Гидденс Э. Трансформация интимности. СПб.: Питер, 2004. 208 с.

12. Абдикеев Н. М., Аверкин А. Н., Ефремова Н. А. Когнитивная экономика: методологические основы / 4-я междунар. конф. по когнитивной науке: тез. докл.: в 2 т. Томск, 22-26 июня 2010 г. Т. 1. ТГУ, Томск, 2010. С. 115-116.

13. Абдикеев Н. М., Киселев А. Д. Управление знаниями корпорации и реинжиниринг бизнеса. М.: ИНФРА-М, 2011. 382 с.

14. Копунова Э. Э., Кулиш С. М. К вопросу о роли когнитивной экономики в современном обществе // Экономика и менеджмент инновационных технологий. 2016. № 11. URL: http://ekonomika.snauka.ru/2016/11/12977 (дата обращения: 30.09.2017).

15. Кудрявцева Е. И. Когнитивная экономика и когнитивный менеджмент: новая концепция управления человеческими ресурсами // Управленческое консультирование. 2014. № 4. С. 62-69.

16. Lynch M. Managing the Public Trust Portfolio // 6th International Conf. on Public Communication of Science and Technology (PCST). URL: http://pcst.co/archive/pdf/Lynch_PCST2001.pdf (дата обращения: 08.11.2017).

17. Interview with James Gillies - CERN Spokesman. URL: https://indigodergisi.com/2012/05/interview-with-james-gillies-head-of-communication-and-cerns-spokesman (дата обращения: 08.11.2017).

18. Trench B. Towards an Analytical Framework of Science Communication Models. URL: http://doras.dcu.ie/3629/1/framework_science_comm_models.pdf (дата обращения: 08.11.2017).


Review

For citations:


Kazarinova N.V., Dubovik E.S. CAN WE MANAGE TRUST? Discourse. 2017;(6):65-75. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-6-65-75

Views: 238


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)