Preview

Discourse

Advanced search

PHENOMENOLOGY OF MEANING IN PROSPECT OF EDUCATION PHILOSOPHY

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-2-3-9

Abstract

The concept of sense in philosophy of E. Husserl and, M. Heidegger is under investigation. The research is relevant due to oversaturation of modern education by information technologies. In this context, the article deals with the relationship between intentionality, care as phenomenological structures of a human being and the need for humanization of modern education.

About the Author

S. V. Volkova
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Baudrillard J. In the shadow of the silent majorities or The End of the Social and Other. New York: Seabury, 1983. 128 p.

2. Савчук В. В. Конверсия искусства. СПб.: Петрополис, 2001. 288 с.

3. Сенько Ю. В., Фроловская М. Н. Педагогика понимания: учеб. пособие. М.: Дрофа, 2007. 192 с.

4. Бондаревская Е. В., Кульневич С. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания: учеб. пособие. Ростов н/Д: Учитель, 1999. 560 с.

5. Зинченко В. П. Живое Знание: психологическая педагогика: материалы к курсу лекций. Самара: Изд-во Самар. ГПУ, 1998. 216 с.

6. Гуссерль Э. Картезианские медитации / пер. с нем. Д. В. Скляднева. СПб.: Наука, 1998. 315 с.

7. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В. Б. Бибихина. М.: Ad Marginem, 1997. 450 c.

8. Черняков А. Г. Онтология времени. Время и бытие в философии Аристотеля, Гуссерля и Хайдеггера. СПб.: Высш. религ.-филос. шк., 2001. 450 c.

9. Мамардашвили М. К. Классический и неклассический идеал рациональности. М.: Лабиринт, 1994. 90 c.

10. Ухтомский А. А. Избранные труды. Л.: Наука, 1978. 358 c.

11. Волкова С. В. Смысл как «функциональный орган» личности // Вестн. Тихоокеан. гос. ун-та. 2014. № 1 (32). С. 289-296.


Review

For citations:


Volkova S.V. PHENOMENOLOGY OF MEANING IN PROSPECT OF EDUCATION PHILOSOPHY. Discourse. 2017;(2):3-9. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-2-3-9

Views: 227


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)