Preview

Discourse

Advanced search

COMPETITIVENESS OF A CAR REPAIR SERVICE AND DISTINCTIVE FEATURES OF ITS EVALUATION FACTORS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-71-79

Abstract

The article proves that there exists a need to expand car repair services market, based on the analysis of transport infrastructure development in the Russian economy. It reviews interpretations of the concept of competitiveness of an organization or goods and a comprehensive definition is suggested. Taking into account the specifics of its functioning on the regional market, the choice of Competitiveness Index indicators of the automobile repair service is provided. Three main groups of competitiveness indicators, which are "Service", "Marketing" and "Infrastructure", are highlighted. Methodical approaches to estimating the competitiveness of car-repair services are discussed. With the example of LLC Progress, the results of the approbation of the method proposed are provided. To increase competitiveness of the business enterprise in the short term, a range of organizational and technical measures is suggested.

About the Authors

R. R. Ablaev
Sevastopol State University
Russian Federation


A. M. Kolesnikov
Saint-Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Russian Federation


A. A. Makarov
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


J. I. Mihajlov
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


References

1. Коммерческая деятельность: практикум для аудиторных занятий и самостоятельной работы студентов экономических специальностей и слушателей спец. ф-та по переподготовке кадров ОСП «Институт повышения квалификации и переподготовки кадров Белкоопсоюза» / С. П. Гурская, А. П. Бобович, Л. Г. Богуцкая и др. Белкоопсоюз, Белорусс. торгово-экон. ун-т потребительской кооперации, каф. коммерции и технологии торговли. Гомель: БТЭУ, 2009.

2. Обзор российского транспортного сектора в 2016 году. КПМГ в России и СНГ 2017 г. URL: https://home.kpmg.com/ru/ru/home/insights/2017/04/transport-survey-2016.html (дата обращения: 04.02.2018).

3. Авторынок России: изменения за 10 лет. Агентство «Автостат». URL: https://www.autostat. ru/news/26419 (дата обращения: 04.02.2018).

4. Оптимистические прогнозы российского авторынка. По материалам агентства «Росбалт» // Автотранспорт: эксплуатация, обслуживание, ремонт. 2010. № 4. С. 13-14.

5. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.

6. Макдоналд М. Данбар Я. Сегментирование рынка: практическое руководство. / пер. с англ. / М.: Дело и Сервис, 2002.

7. Ламбен Ж-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / пер. с англ.; под ред. В. Б. Колчанова. СПб.: Питер, 2007.

8. Кретов И. И. Организация маркетинга на предприятии: практ. пособие. М.: Юристъ, 2001.

9. Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика: учеб.-практ. пособие. Изд. 2-е, испр. и доп. М.: Ассоциация авторов и издателей «Тандем»; Изд-во «ГНОМ-ПРЕСС», 1998.

10. Лебедева О. А., Лыгина Н. И. Маркетинговые исследования рынка: учеб. М.: ИД ФОРУМ: НИЦ Инфра-М, 2013.

11. Фатхутдинов Р. А. Стратегический менеджмент: учеб. М.: ДЕЛО, 2005.

12. Чернов В. А. Экономический анализ: торговля, общественное питание, туристический бизнес: учеб. пособие для вузов / под ред. проф. М. И. Баканова. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003.

13. Колесников А. М., Кутузова Т. Ф., Селиванова Л. А. Учет и контроль в коммерческих банках: учеб. пособие. СПб.: ГУАП, 2017.

14. Гольдштейн Г. Я. Стратегический менеджмент: конспект лекций. Таганрог: Изд-во ТРТУ, 1995.

15. Сироткина А. В. Роль и перспективы развития коммерческого транспорта в современной экономике России. Пути повышения безопасности его эксплуатации // Журн. автомобильных инженеров. 2011. №1 (66). С. 10-12.


Review

For citations:


Ablaev R.R., Kolesnikov A.M., Makarov A.A., Mihajlov J.I. COMPETITIVENESS OF A CAR REPAIR SERVICE AND DISTINCTIVE FEATURES OF ITS EVALUATION FACTORS. Discourse. 2018;4(3):71-79. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-71-79

Views: 249


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)