Preview

Discourse

Advanced search

THE ROLE OF INFORMATION AGENCIES IN MODERN MASS MEDIA

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-69-74

Abstract

Modern political sociology covers in detail the issues of formation of public opinion in the traditional media - TV, press, and radio. But the problem of direct influence of informational agencies on target audience remains fairly undeveloped. The role of information agencies in mass communication has undergone a number of changes over the previous two decades. The dynamics and nature of these changes are identified in the framework of this article. Thanks to the progress of science and technology, news agencies, bypassing the media, have become able to establish links with the end consumer of the news. Researchers are required to "reassemble links" of the classical communication model: the source of information - the message - the transmitting channel (news agency) - the information interpreter (media) - the recipients of the message (the audience).

About the Author

M. G. Madera
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


References

1. Состояние российского рынка печатных СМИ // Интернет-портал Sostav.ru. URL: http://www.sostav.ru/news/2003/10/01/13 (дата обращения: 07.01.2018).

2. Перечень наименований зарегистрированных СМИ // Офиц. сайт Роскомнадзора. URL: http://www.rsoc.ru/mass-communications/reestr/media (дата обращения: 07.01.2018).

3. Сайфуллаев Д. Б. Информационное обеспечение внешней политики государства: сравнительный анализ опыта России и США // Вестн. Поволжского ин-та управления. 2014. № 1 (40). С. 24-28.

4. Система средств массовой информации России: учеб. пособие для вузов / Я. Н. Засурский, М. И. Алексеева, Л. Д. Болотова и др.; под ред. Я. Н. Засурского. М.: Аспект Пресс, 2003.

5. Ющенко М. А. Средства массовой коммуникации как механизм формирования властью общественного сознания граждан // Вестн. ТГУ. 2007. № 305. C. 67-70.

6. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2007.

7. Сапунов В. И. Зарубежные информационные агентства. СПб.: Изд-во В. А. Михайлова, 2006.

8. Юрий Погорелый: как работает информационное агентство // Сайт-архив интернет-издания Colta.ru. URL: http://os.colta.ru/media/net/details/35523 (дата обращения: 07.01.2018).

9. Вагнер И. Е. Информационные агентства в системе современных масс-медиа: тенденции развития // Вестн. ННГУ. 2013. № 4 (2). C. 200-206.

10. Конт П. Нам не нужны гуру! // Журналист. 2010. № 7. С. 24.


Review

For citations:


Madera M.G. THE ROLE OF INFORMATION AGENCIES IN MODERN MASS MEDIA. Discourse. 2018;4(2):69-74. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-69-74

Views: 501


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)