Preview

Discourse

Advanced search

THE SYMBOL INFLUENCE OF INFORMATION MESSAGES IN RESONANCE OF ARCHETYPES OF THE COLLECTIVE UNCONSCIOUS ON ATTRIBUTION OF INDIVIDUAL IN THE INFORMATION AGE

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-1-36-45

Abstract

The influence of the information message in total with collective unconscious on behavioral characteristics of social groups in modern information society is considered. At the same time it is established that the circulating advertising message carries out a buffer role, not allowing external symbols to enter into resonance with unconscious archetypes. «Fatigue from compassion» as a psychological phenomenon of information era is directly related to skillful application of communication symbols.

About the Authors

R. V. Aleksejev
LLC Construction Corporation “Petro-Building”
Russian Federation


D. E. Prokudin
Saint-Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Маклюэн М. Галактика Гутенберга: становление человека печатающего / пер. И. О. Тюриной. М.: Академ. Проект, 2005. 495 с.

2. Фрейд З. Психология бессознательного. СПб.: Питер, 2010. 200 с.

3. Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени. М.: Прогресс; Универс, 1994. 336 с.

4. Степанов С. Ю., Семенов И. Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопр. психол., 1985. № 3. С. 31-40.

5. Юнг К. Г. Аналитическая психология и психотерапия. Хрестоматия. СПб.: Питер , 2001. 512 с.

6. Флоренский П. А. Имеславие как философская предпосылка / Соч.: в 4 т. Т. 2. М.: Мысль, 1990. 287 с.

7. Тау1ог P. M. Munitions of the mind // A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day. Manchester, 1995. 268 p.

8. Ясавеев И. Г. Конструирование социальных проблем средствами массовой коммуникации. Казань: Изд-во Казанск. ун-та, 2004. 200 с.

9. Кинник К., Кругман Д., Камерон Г. «Усталость сострадать»: коммуникация и чувство опустошенности в отношении социальных проблем // Средства массовой коммуникации и социальные проблемы: хрестоматия. Казань, 2000. С. 187-217.

10. Черных А. Мир современных медиа. М.: Территория будущего, 2007. 312 с.

11. Русфонд. Годовые отчеты. URL: http://www.rusfond.ru/about/11 (дата обращения: 10.09.2016).

12. Федеральная служба государственной статистики: демография. URL: http://www.gks.ru/wps /wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/demography (дата обращения: 15.06.2016).


Review

For citations:


Aleksejev R.V., Prokudin D.E. THE SYMBOL INFLUENCE OF INFORMATION MESSAGES IN RESONANCE OF ARCHETYPES OF THE COLLECTIVE UNCONSCIOUS ON ATTRIBUTION OF INDIVIDUAL IN THE INFORMATION AGE. Discourse. 2017;(1):36-45. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-1-36-45

Views: 236


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)