Preview

Discourse

Advanced search

TARGET VALUE - REFLECTION AS A BASIS FOR DIAGNOSIS OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN STRATEGY NETWORK APPROACH

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2016-0-3-99-110

Abstract

Business culture diagnostics has an important practical meaning that makes theoretical research in this area a topical issue for corporate social engineering. Several researchers (E. Shayne, T. Solomanidina, A. Prigozhin et al) expressed an idea that reflection of business goals and personnel values is a foundation tool for business culture formation. Reflection elapses as a continuous self knowledge process, it is a way to implement and correct linkage between social, group or personal. It is a basis for developing unified ideas on senses and ways of cooperative activities, a core of corporate culture.

About the Authors

P. P. Deriugin
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


A. S. Shilyaeva
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


M. V. Sivokon
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


S. V. Rasskazov
Saint Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Дерюгин П. П. Теоретико-методологический анализ социальной диагностики межличностных отношений: автореф. дис. … д-ра соц. наук / С.-Петерб. гос. ун-т. СПб., 2001.

2. Шейн Э. Организационная культура и лидерство / пер. с англ. СПб.: Питер, 2013. 352 с.

3. Соломанидина Т. А. Организационная культура компании. М.: ИНФРА-М, 2015. 624 с.

4. Пригожин А. И. Цели и ценности. Новые методы работы с будущим. М.: Изд-во «Дело» АНХ, 2010. 432 с.

5. Бекарев А. М., Пак Г. С. Организационная культура как многомерный феномен // Личность. Культура. Общество. 2011. Том XIII, вып. 2 (№ 63). С. 120-126.

6. Камерон К. С., Куин Р. Э. Диагностика и изменение организационной культуры / пер. с англ.; под ред. И. В. Андреевой. СПб.: Питер, 2001. 320 с.

7. Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия. Оригинал. М.: Наследие ММК, 2005. 798 с.

8. Тойнби А. Дж. Цивилизация перед судом истории. М.: Айрис-пресс, 2003. 113 с.

9. Дерюгин П. П. Социальная диагностика межличностных отношений в истории западной и отечественной социологии. СПб.: Изд-во СПбГТУ, 2001. 95 с.

10. Щербина В. B. Организационная культура в западной традиции: природа, логика формирования и функции // Социологические исслед. 1996. № 7. С. 47-55.

11. Щербина В. В., Попова Е. П. Организационное развитие. Теория и практика. М.: Шк. издательского и медиабизнеса, 2011. 297 с.

12. Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Сого- монова; пер. с англ. М.: Политиздат, 1992. 543 с.

13. Ouchi W. С. Theory Z: how American business can meet the Japanese challenge. USA: Addi- son-Wesley Publishing Company, 1981. 283 p.

14. Hofstede G. Culture's Consequence. International Diffences in Work-Related Values. Beverly Hills, London: SAGE Publications, 1980. 475 p.

15. Акофф Р., Эмери Ф. О целеустремленных системах / пер. с англ. Г. Б. Рубальского; под ред. И. А. Ушакова. М.: Сов. радио, 1974. 269 с.

16. Льюис Р. Д. Деловые культуры в международном бизнесе: от столкновения к взаимопониманию. М.: Дело, 1990. 440 с.

17. Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. Т. 1. М.: Мысль, 1993. 620 с.

18. Асп Э. К. Введение в социологию / пер. с фин. М. Аалто и П. Саари; ред. рус. пер. А. Рябова; под ред. А. О. Бороноева. СПб.: Алетейя, 1998. 250 с.

19. Гуияр Ф. Ж. Преобразование организации / пер. с англ. М.: Дело, 2000. 376 с.

20. Шаповалова И. С. Перспектива поиска методологических подходов к исследованию организационной культуры // Фундаментальные исслед. 2008. № 2. URL: http://cyberle- ninka.ru/article/n/perspektivy-poiska-metodologicheskih-podhodov-k-issledovaniyu-organizatsion- noy-kultury (дата обращения: 27.02.2015).

21. Красовский Ю. Д. Управленческие ценности руководителей // Знание. Понимание. Умение. 2012. № 2. С. 149-154.

22. Строгецкая Е. В. Ориентиры организационного развития современных университетов России. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2013. 177 с.


Review

For citations:


Deriugin P.P., Shilyaeva A.S., Sivokon M.V., Rasskazov S.V. TARGET VALUE - REFLECTION AS A BASIS FOR DIAGNOSIS OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN STRATEGY NETWORK APPROACH. Discourse. 2016;(3):99-110. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2016-0-3-99-110

Views: 291


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)