TRANSFORMATION OF STUDENT SOCIAL PRACTICES: FROM AN APPLICANT TO A STUDENT
https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-68-77
Abstract
Sociological analysis of transformation trends of educational paths of high school seniors and students is presented. Satisfaction with higher education among young people in Russia and in comparison with foreign studies is examined. The article also presents the results of a longitudinal study of high school seniors and students of several Russian higher educational establishments. Defining characteristics and dominant career orientation have been studied. Russian students are generally satisfied with their choice and intend to continue their studies, although they would like to improve career guidance efficiency. Students are aware of perspectives and advantages and choose to obtain education. Most of them have no regrets concerning their choice, believe that their specialty is in demand and plan to work within their specialty.
About the Authors
E. L. SamarinaRussian Federation
S. P. Avdoshina
Russian Federation
References
1. Сайт Федеральной службы государственной статистики. Образование. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/education/ (дата обращения: 12.01.2019).
2. ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» от 26.12.2012 г. №273-ФЗ (с изменениями на 01.09.2016 г.).
3. Рябоконь М. В. Социальные компоненты поведения абитуриентов (на примере классического университета): дис. … канд. социол. наук/ Нац. исслед. Нижегор. гос. ун-т им. Н. И. Лобачевского. Нижний Новгород, 2017.
4. Кузьмина Е. Профориентация: эффективность и качество// Высшее образование в России. 2002. №3. С. 24–31.
5. Строгецкая Е. В. Оценка деятельности университетов в контексте вызовов и рисков современной высшей школы России// Власть. 2013. №5. С. 26–29.
6. Botello J. Á., Chaparro E. M. S., Pérez D. E. R. Estudio de la satisfacción de los estudiantes con los servicios educativos brindados por Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca // REICE. 2015. Vol. 13, nо 2. Р. 5–26. URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5124134 (дата обращения: 12.12.2018).
7. The Student Experience Survey 2018 results. URL: https://www.timeshighereducation.com/student/news/student-experience-survey-2018-results (дата обращения: 12.12.2018).
8. Compare student experience and graduate employment. URL: https://www.qilt.edu.au/ (дата обращения: 12.12.2018).
9. National Student Satisfaction and Priorities. URL: http://learn.ruffalonl.com/WEB2018StudentSatisfactionandPrioritiesReport_LandingPage.html (дата обращения: 12.12.2018).
10. Зотова В. А. К вопросу о внедрении студенческой оценки качества образования// European Social Science J. 2017. №1–2. С. 29–35.
11. Киселева М. В. Вовлечение обучающихся вуза в оценку и повышение качества образования// Вестн. КГУ им. Н. А. Некрасова. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2016. Т. 22, №3. С. 142−147.
12. Сорокина Н. Д. Перемены в образовании и динамика жизненных стратегий студентов// Социол. исслед. 2003. №10. С. 56−57.
13. Чередниченко Г. А. Образовательные траектории и профессиональные карьеры (на материалах социологических исследований молодежи). URL: http://www.isras.ru/files/File/publ/Cherednichenko_Obrazovat_traektorii.pdf (дата обращения: 10.01.2019).
Review
For citations:
Samarina E.L., Avdoshina S.P. TRANSFORMATION OF STUDENT SOCIAL PRACTICES: FROM AN APPLICANT TO A STUDENT. Discourse. 2019;5(2):68-77. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-68-77