Preview

Discourse

Advanced search

DIGITAL ETIQUETTE IN THE STRUCTURE OF CORPORATE CULTURE OF THE MODERN ORGANIZATION: PHILOSOPHICAL CULTURAL ASPECT

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-4-22-30

Abstract

It is shown that the etiquette space of corporate culture of the modern organization functions in two main dimensions, physical and virtual. Analysis of each of these dimensions and its components from the perspective of the philosophical and cultural approach gives the idea of the role and importance of the etiquette regulation in the conditions of modern corporate business environment in real and digital formats. Digital etiquette is analyzed as a three-dimensional concept, which lies at the intersection of humanitarian and technical and technological knowledge, since, on the one hand, it reflects the essential characteristics of etiquette communication in the digital environment, and on the other hand, it is developing under the conditions of a new semantic Web 3.0. and necessarily reflects its nature and functional characteristics. Digital etiquette as a new type of etiquette regulation in virtual environment is illustrated by an example of one the three directions of its development, specifically the practices of user interaction with gadgets, in which such a phenomenon of Internet addiction as phubbing is investigated.

About the Authors

R. I. Mamina
Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ» им. В. И. Ульянова (Ленина)
Russian Federation


S. I. Tsareva
Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ» им. В. И. Ульянова (Ленина)
Russian Federation


References

1. Мамина Р. И. Деловой этикет в системе имиджа: философско-культурологический анализ. СПб.: Петрополис, 2012.

2. Друкер П. Ф. Задачи менеджмента в 21 веке. М.: Вильямс, 2000.

3. Жабенко И. Цифровой барьер и глобальные информационные сети // Коммуникативные стратегии информационного общества: тр. IХ междунар. науч.-теор. конф., Санкт-Петербург, 26-27 окт. 2017 г. / Санкт-Петерб. политехн. ун-т Петра Великого, СПб.: Изд-во СПбПУ, 2017. С. 33-37.

4. Хайдаров К. А. Введение в Web-технологии. URL: http://bourabai.kz/dbt/web (дата обращения: 26.02.2018).

5. Авторские онлайн-тренинги, экспертные консультации. URL: https://www.pael.pro/ neoetiquetteru (дата обращения: 26.02.2018).

6. Лукинова О. Как не бесить друг друга в Интернете. URL: https://snob.ru/entry/150669 (дата обращения: 26.02.2018).

7. Мамина Р. И. Искусство самопрезентации. СПб.: Петрополис, 2017.

8. Что такое фаббинг и как от него избавиться. URL: https://lifehacker.ru/2017/05/12/phubbing (дата обращения: 26.02.2018).

9. Сиберг Д. Цифровая диета. Как победить зависимость от гаджетов и технологий. М.: Альпина Паблишер, 2018.

10. Пост П., Пост А., Пост Л. Деловой этикет от Эмили Пост. Полный свод правил для успеха в бизнесе. М.: ЭКСМО, 2016.

11. Джонсон Д., Тайлер Л. Не кладите смартфон на стол. Правила этикета, которые помогут всегда быть на высоте. М.: Эксмо; Одри, 2016.


Review

For citations:


Mamina R.I., Tsareva S.I. DIGITAL ETIQUETTE IN THE STRUCTURE OF CORPORATE CULTURE OF THE MODERN ORGANIZATION: PHILOSOPHICAL CULTURAL ASPECT. Discourse. 2018;4(4):22-30. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-4-22-30

Views: 575


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)