Preview

Discourse

Advanced search

PROFESSIONAL PRACTICES OF PR-SPECIALISTS IN SAINT PETERSBURG: A RESEARCH OF JOB SATISFACTION FACTORS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-105-112

Abstract

The article is dedicated to the research of PR specialists professional practices in the context of modern hostile information environment. The authors use the qualitative methods (semi-structured narrative interviews) and try to identify and analyze the main factors of job satisfaction or dissatisfaction of PR practitioners from Saint-Petersburg. The basic hypothesis about a strong connection between job satisfaction and visible, measurable results was confirmed by analyzing full-text interview transcripts. The hypothesis that the problems of long-term PR planning and the fact of being dependant on uncontrolled external factors are the main reasons of dissatisfaction, wasn’t proved. Only one fifth of informants indicated external factors to be the reason, meanwhile two thirds described internal factors, especially the problems of communication and interaction with the management and colleagues, who misunderstand the essence and specifics of PR activity.

About the Authors

D. P. Gavra
Saint-Petersburg State University
Russian Federation


A. S. Savitskaya
Saint-Petersburg State University
Russian Federation


D. P. Shishkin
Saint-Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Федеральный исследовательский проект «Профессиональные практики, этика и профессионализм в современном российском PR»: концепция и методология» / Д. П. Гавра, Е. В. Быкова, А. С. Савицкая и др. // Рос. шк. связей с общественностью. 2017. Т. 3, № 3. С. 69-75.

2. L’Etang J., Pieczka M. Public relations: critical debates and contemporary practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

3. Pieczka M. Public relations expertise deconstructed // Media, Culture & Society. 2002. Vol. 24. P. 301-323.

4. Азарова Л. В., Маркова О. Ю. Этичность действий специалистов в сфере коммуникаций как проблема и необходимость существования профессионального сообщества // Рос. шк. связей с общественностью. 2015. № 6. С. 43-58.

5. Кузьмин А. Е., Коренюшкина С. И. Профессиональная подготовка PR-специалиста: акмеологический аспект // Век информации. 2016. № 2. С. 194-197.

6. Мозолин А. В. Профессиограммы специалистов, отвечающих за реализацию информационной политики органов власти // Рос. шк. связей с общественностью. 2011. № 3. С. 6-26.

7. Савельева И. Ю. Подходы к построению профессиографической модели PR-специалиста // Экономика. Общество. Человек: межвуз. сб. науч. тр. / БГТУ им. В. Г. Шухова. Белгород, 2010. С. 243-251.

8. Bourdieu P. The Logic of Practice. Cambridge: Polity Press, 1992.

9. Гидденс Э. Социология. 2-е изд., полн. перераб. и доп. М.: Эдиториал УРСС, 2005.

10. Media Systems in Flux: The Challenge of the BRICS Countries. URL: www.uta.fi/cmt/tutkimus/BRICS/members.html (дата обращения: 15.03.2017).

11. Herzberg F. One More Time: How Do You Motivate Employees? // Harvard Business Rev. 46 (1). P. 53-62.


Review

For citations:


Gavra D.P., Savitskaya A.S., Shishkin D.P. PROFESSIONAL PRACTICES OF PR-SPECIALISTS IN SAINT PETERSBURG: A RESEARCH OF JOB SATISFACTION FACTORS. Discourse. 2018;4(3):105-112. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-105-112

Views: 255


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)