Preview

Discourse

Advanced search

ASPECTS OF COGNITIVE INTERACTION IN THE SCIENTIFIC COMMUNICATION PRACTICE

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-3-9

Abstract

The article considers cognitive aspects of communicative practice in science that relate to scientific knowledge systematization and transfer. The idea of interactive domains is developed. Interactive domains register the conceptual matrix of information exchange in different forms of scientific practice. The authors identify specific features of cognitive exchange under the influence of intellectual fashion and multimedia space. The constructive role of epistemological attitude concerning case studies is emphasized when disciplinary knowledge creates a terminological barrier and background knowledge becomes essential in the scientific communication. The basic role of causal model in the construction of modern scientific discourse is shown.

About the Authors

O. D. Shipunova
Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


I. P. Berezovskaya
Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Magnani L., Casadio C. Model-Based Reasoning in Science and Technology. Logical, Epistemological, and Cognitive Issues. Müncheberg: Springer International Publishing. 2016. DOI 10.1007/978-3-319-38983-7. Р. 205-218.

2. Кравченко О. А. Научная коммуникация: аспекты функционирования // Социально-гуманитарные знания. 2017. № 9. С. 86-91.

3. Коллинз Р. Социология философий: глобальная теория интеллектуального изменения. Новосибирск: Сибирский хронограф. 2002.

4. Kövesces Z., Metaphor. A Practical Introduction. Oxford: Oxford Univ. Press, 2010.

5. Чернявская В. Е. Научный дискурс. Выдвижение результата как коммуникативная и языковая проблема. М.: Ленанд. 2017.

6. Siepman D. Academic writing and culture: an overview of differences between English, French and German // Meta: Translators’ J. 2006. Vol. 51, № 1. Р. 131-150.

7. Маркова Л. А. Междисциплинарные исследования в контексте пространственных отношений // Философия науки. Вып. 11: Этос науки на рубеже веков. М.: ИФ РАН, 2005. С. 212-223.

8. Paulston C. B., Kiesling S. F., Rangel E. S. Handbook of Intercultural Discourse and Communication. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012.

9. Кожемякин Е. А. Дикурс-анализ как междисциплинарный проект: между методологией и идеологией // Науч. ведомости БелГУ. Сер. «Гуманитарные науки». 2015. Т. 25, № 6 (203). С. 5-12.

10. Dijk van T. A. Discourse and context: A sociocognitive approach. Cambridge; New York: Cambridge Univ. Press. 2008.

11. Философия науки. Вып. 7: Формирование современной естественнонаучной парадигмы / отв. ред.: Л. Б. Баженов, С. Н. Коняев. М.: ИФ РАН, 2001.

12. Мамчур Е. А. Причинность и рационализм // Причинность и телеономизм в современной естественнонаучной парадигме. М.: Наука, 2002. С. 18-21.

13. Чернец В. Влияние через социальные сети. М.: Фокус-медиа, 2010.

14. Herring S., Stein D., Virtanen T. Pragmatics of Computer-Mediated Communication. Berlin; Boston: De Gruyter Mouton, 2013.

15. Козырев Д. Н. Век техники - век инструментального разума. СПб.: СЗФ РПА Минюста России, 2013.

16. Floridi L. A Defence of Constructionism: Philosophy as Conceptual Engineering // Metaphilosophy. 2011. Vol. 42, № 3. Р. 282-304.

17. Сокал А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика философии постмодерна / пер. с англ. А. Костиковой и Д. Кралечкина. М.: Дом интеллект. книги, 2002.

18. Элиаде М. Оккультизм, колдовство и моды в культуре. М.: Гелиос, 2002.

19. Rosen L. D. Me, My Space, and I: Parenting the Net Generation. New York: Palgrave Macmillan. 2007.

20. Prensky M. From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. 2012.

21. Шелонаев С. И. Медиапространство: опыт социологического анализа. СПб.: Астерион, 2012.


Review

For citations:


Shipunova O.D., Berezovskaya I.P. ASPECTS OF COGNITIVE INTERACTION IN THE SCIENTIFIC COMMUNICATION PRACTICE. Discourse. 2018;4(3):3-9. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-3-3-9

Views: 324


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)