Preview

Discourse

Advanced search

SOCIAL AND HUMANITARIAN ASPECTS OF BUSINESS DIGITALIZATION

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-74-81

Abstract

Business digitalization associated with the use of artificial intelligence algorithms, along with the emerging great opportunities in many areas of the national economy, is a far-reaching change with a number of negative consequences of a social and humanitarian nature. In terms of employment of population, it results in the disappearance of a number of traditional occupations, although it stimulates the growth of self-employment. In terms of education, digitalization poses a threat to culture as a tendency to narrow specialization. In terms of business communication, it triggers the growth of hoaxes in cyberspace. Solving these problems requires an integrated approach, involving joint efforts in the fields of employment of the population, higher education, and information and communication technologies.

About the Authors

M. E. Kudryavtseva
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


L. M. Semyonova
St. Petersburg State Economical University
Russian Federation


References

1. Марикян М. Цифра или разум // Эксперт Северо-Запад. Региональный деловой журнал. 2017. № 39-42. URL: http://expert.ru/northwest/2017/39/tsifra-ili-razum/ (дата обращения: 15.12.2017).

2. Чашина Ж. В. Синтез интеллекта и нравственности в современном образовании // Интеграция образования. 2014. № 1. С. 64-70.

3. Апресян Р. Г. Коммуникативный источник морального долженствования // Этическая мысль. 2011. Вып. 11. С. 5-29.

4. Бизяева М. П. Проблемы становления корпоративной социальной ответственности в России // Управление персоналом. 2009. № 23. URL: http://hr-portal.ru/article/problemy-stanovleniya-korporativnoy-socialnoy-otvetstvennosti-v-rossii (дата обращения: 15.12.2017).

5. Гордова Э. Е. Экономическая этика: прикладной и профессиональный характер // Современные исследования социальных проблем: электрон. науч. журн. 2012. № 1 (09). URL: https://cyberleninka.ru/article/v/ekonomicheskaya-etika-prikladnoy-i-professionalnyy-harakter (дата обращения: 15.12.2017).

6. Карлова Е. Ю. Этика бизнес-коммуникаций в современной России: дис. … канд. филос. наук / МГУ. М., 2015.

7. Тополева Е. А. Если все так хорошо, то почему все так плохо? // Коммерсантъ. № 106 (3914). URL: http://www.kommersant.ru/doc.aspx?fromsearch=c65e9bb0-ee11-481f-b709-58e8244 ea590&docsid=900276 (дата обращения: 15.12.2017).

8. Яровой А. И. Корпоративная социальная ответственность в современной России: опыт и перспективы развития: дис. … канд. полит. наук / ВШЭ. М., 2010.

9. Семенова Л. М. Деонтология и аксиология в сфере Public Relations // Тенденции развития связей с общественностью и рекламы: материалы всероссийской науч.-практ. конф. Челябинск, 2008. Ч. 2. С. 100-103.

10. Отзывы_щенячий_патруль_игрушки // ВКонтакте. URL: https://vk.com/topic-78331192_32333696 (дата обращения: 15.12.2017).

11. Купить отзывы на Яндекс Маркет // Yandex Market. URL: http://marketposting.ru (дата обращения: 15.12.2017).

12. Instagram. URL: http://instagram.com/darya_kholodnykh (дата обращения: 15.12.2017).

13. Instagram. URL: http://instagram.com/hlebnaya_usadba (дата обращения: 15.12.2017).

14. Конструктор Bunchems Банчемс: оригинал VS подделка // Выбормам. URL: https://vybormam.com/overview/igrushki/konstruktor-bunchems-banchems-original-vs-poddelka (дата обращения: 15.12.2017).

15. HowToMedia. Продвижение в Инстаграм // ВКонтакте. URL: https://vk.com/howtomedia1 (дата обращения: 15.12.2017).

16. Игрушки_Щенячий_Патруль // ВКонтакте. URL: https://vk.com/igrushki_schenyachij_patrul (дата обращения: 15.12.2017).

17. Кривоносов А. Д., Кудрявцева М. Е. Теория и практика международных связей с общественностью: учеб. пособие. СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2013.

18. Указ Президента РФ от 09.05.17 № 203 «О Стратегии развития информационного общества в Российской Федерации на 2017-2030 гг.». URL: http://www.garant.ru/products/ipo/ prime/doc/71570570/#ixzz4h2ZrLcMf (дата обращения: 15.12.2017).


Review

For citations:


Kudryavtseva M.E., Semyonova L.M. SOCIAL AND HUMANITARIAN ASPECTS OF BUSINESS DIGITALIZATION. Discourse. 2018;4(2):74-81. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-74-81

Views: 326


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)