Preview

Discourse

Advanced search

INCOMPLETE PROJECT of the ENLIGHTENMENT: METHODOLOGICAL ASPECT

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-22-28

Abstract

A search for ways to overcome modern methodological crisis of humanitarian knowledge is one of the most urgent and pressing research challenges. Its solution, on one hand, must ensure the breakthrough of humanitaristics towards new clearly visible but still not yet developed boundaries. On the other hand, the crisis in question is so extensive that it seems there is no possibility to overcome it. The way out of the crisis to the post-crisis stage is found in a traditional way: by making a clear diagnosis. Clarification of it paradoxically allows us to find support for a methodological breakthrough in the very painful "nerve" of the crisis. Spiritual freedom of personality acquired in XX century is a notion included in textbooks but not yet incorporated into the framework of categories and concepts of modern methodology. Detailed analysis shows that this category specifically, concretized by a series of definitions, can change our perspective on the ways of overcoming the methodological crisis. In this context, the view on the Enlightenment, which methodological potential is far from being exhausted, changes significantly. Moreover, it is absolutely clear that humanity is facing the necessity and imminence of its new turn.

About the Authors

N. V. Golik
St. Petersburg State University
Russian Federation


A. I. Izvekov
Research Foundation Aliter
Russian Federation


References

1. Кант И. Ответ на вопрос: что такое Просвещение? // Сочинения: в 6 т. Т. 6. М.: Мысль, 1966. С. 25-35.

2. Грей Д. Поминки по Просвещению: политика и культура на закате современности. М.: АСТ: Ермак, 2004; Праксис, 2003.

3. Фуко М. Интеллектуал и власть: избранные политически статьи, выступления и интервью / пер. с фр. С. Ч. Офертаса; под общ. ред. В. П. Визгина и Б. М. Скуратова. М.: Праксис, 2002.

4. Выготский Л. Психология развития человека. М.: Эксмо-Пресс: Смысл, 2003.

5. Франкл В. Десять тезисов о личности // Экзистенциальная традиция: философия, психология, психотерапия. 2005. № 2. С. 4-13.

6. Риккерт Г. Науки о природе и науки о духе // Культурология. XX век: антология. М.: Юрист, 1995. С. 69-104.

7. Виндельбанд В. История новой философии в ее связи с общей культурой и отдельными науками. СПб.: Тип. М. М. Стасюлевича, 1913. Т. 2.

8. Методология гуманитарного знания в перспективе XXI века. К 80-летию проф. М. С. Кагана // Материалы междунар. науч. конф. 18 мая 2001 г. Санкт-Петербург. Сер. «Symposium». Вып. № 12. СПб.: Санкт-Петербургское филос. общество, 2001.

9. Адорно Т. Проблемы философии морали / пер. с нем. М. Л. Хорькова. М.: Республика, 2000.

10. Маркузе Г. Одномерный человек. М.: REFL-book, 1994.


Review

For citations:


Golik N.V., Izvekov A.I. INCOMPLETE PROJECT of the ENLIGHTENMENT: METHODOLOGICAL ASPECT. Discourse. 2018;4(2):22-28. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-2-22-28

Views: 188


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)