Preview

Discourse

Advanced search

A BOOK AND READING AS FORMS OF CULTURAL MEMORY PRODUCTION

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-1-8-18

Abstract

This article studies various theories describing a reader as a recipient or prescribing a reader a certain way of reading, and reviles them as anthropotechnics forming such abilities or competences as empathy, reflection, self-discipline. As a result active and passive reading types are discovered and two vectors are established: work at self-improvement to produce a text and work at text to produce one’s own self. Articulating passions and desires, a person subordinates them to socially important codes and standards; constructing himself as a subject of reading, a person produces cultural memory, and thus becomes a public, civilized being. This leads to the conclusion that it is necessary to preserve the skill of reading in contemporary time of media technologies.

About the Authors

S. A. Vikentyeva
Saint Petersburg State University
Russian Federation


В. V. Маrkov
Saint Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Психология искусства. СПб.: Азбука-Аттикус, 2016. 448 с.

2. Асмус В. Ф. Чтение как труд и творчество // Вопросы теории и истории эстетики. М.: Искусство, 1968. С. 55-68.

3. Кавалло Г. От свитка к кодексу // История чтения в Западном мире от Античности до наших дней / ред.-сост. Г. Кавалло, Р. Шартье; пер. с фр. М. А. Руновой, Н. Н. Зубкова, Т. А. Недашковский. М.: Фаир, 2008. С. 161-189.

4. Киселева М. В. Дневник читателя и поэтика «страшного» // Вопр. философии. 2014. № 5. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=970&Itemid=52 (дата обращения: 10.10.2017).

5. Фуко М. Технологии себя / пер. с англ. А. Корбут // Логос. 2008. № 2 (65). С. 96-122.

6. Фуко М. Герменевтика субъекта / пер. с фр. А. Погоняйло. URL: http://e-libra.su/read/353594-germenevtika-subekta.html (дата обращения: 10.10.2017).

7. Пигров К. С. Чтение и письмо как технологии «заботы о себе» // Межкультурные взаимодействия и формирование единого научно-образовательного пространства. СПб.: Изд-во Ресурс. центра соц.-гуманит. исследований СПбГУ. 2005. С. 27-48.

8. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста / пер. с англ. и итал. С. Серебряного. СПб.: Симпозиум, 2007. 502 с.

9. Eco U. The Open Work. Cambridge: Harvard University Press, 1989. 285 p.

10. Усманова А. Р. Умберто Эко: парадоксы интерпретации. Минск: Пропилеи, 2000. 200 с.

11. Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах / пер. с англ. А. Глебовской. СПб.: Симпозиум, 2002. 288 с.

12. Делез Ж. Различие и повторение / пер. с фр. Н. Б. Маньковской, Э. П. Юровской. СПб.: Петрополис, 1998. 384 с.

13. Луман Н. Самоописания / пер. с нем. А. Антоновский, Б. Скуратов, К. Тимофеева. М.: Логос; Гнозис. 2009. 320 с.

14. К обществам знания: Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж: Изд-во ЮНЕСКО, 2005.

15. Слотердайк П., Хайнрихс Г.-Ю. Солнце и смерть: диалогические исследования / пер. с нем. А. Перцева. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2015. 608 с.

16. Risman D., Glaser N., Danney R. Lonely crowd. The study of american character. New York: Vail-Ballou Press, Inc., Binghamton, 1950. 315 pp.


Review

For citations:


Vikentyeva S.A., Маrkov В.V. A BOOK AND READING AS FORMS OF CULTURAL MEMORY PRODUCTION. Discourse. 2018;4(1):8-18. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-1-8-18

Views: 237


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)