Preview

Discourse

Advanced search

THE NEED FOR ECONOMIC SECURITY OF TERRITORIES AND ITS IMPLEMENTATION USING MARKETING TOOLS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-5-39-46

Abstract

The heterogeneity of the economic space of the Russian Federation in key indicators of economic development of the territories is discussed. Theoretical and methodological aspects of economic security of territories in clarifying conceptual framework and allocation of the regional dimension of the study of economic security are considered. Special attention is paid to the depressive regions, posing a threat to the economic security of the Russian Federation. The methods, models, indicators, criteria for identification of depressive regions are discussed. The regions related to depressive determined in the result of study of 60 regions within eight federal districts are shown; assessment of their investment potential and its rational use of marketing tool is performed and confirmed by examples.

About the Authors

T. D. Maslova
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


M. V. Chigir
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


References

1. Проект Федерального закона № 18259-3 «Об основах государственного регулирования регионального развития в Российской Федерации. URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi? req=doc&base=PRJ&n=8891#0 (дата обращения: 08.08.2017).

2. Сенчагов В. К. Экономическая безопасность России. Общий курс: учеб. 2-е изд. М.: Дело, 2005. 896 с.

3. Новикова Е. Ю. Оценка и повышение эффективности функционирования и развития депрессивных регионов на основе территориального маркетинга. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2016.

4. Kotler P. Marketing places. New York: Simon and Schuster, 2002.

5. The Global Competitiveness Index 2014-2015: Accelerating a Robust Recovery to Create Productive Jobs and Support Inclusive Growth. URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2014-15/GCR_Chapter1.1_ 2014-15.pdf (дата обращения: 07.08.2017).

6. Глазьев С. Ю. О стратегии и концепции социально-экономического развития России до 2020 г. // Совр. конкуренция. 2008. № 5. С. 28-42.

7. Обзор «Рейтинг инвестиционной привлекательности регионов 2015 года». URL: http://raexpert.ru/docbank/6ce/1b2/d5c/15cfe0ab4b4bd96821c8b07.pdf (дата обращения: 08.08.2017).

8. Нижегородцев Р. М. Экономическая безопасность депрессивных регионов // Изв. ВолгГТУ. 2016. № 7 (186). С. 8-12.

9. Панкрухин А. П. Маркетинг территорий. 2-е изд., доп. СПб.: Питер, 2006. 416 с.

10. Ермолин Е. Ловушка, Мышкин. URL: http://citybranding.ru/wp-content/uploads/Pro-Myishkinermolin_copy.pdf (дата обращения: 08.08.2017).

11. Беляев В. И. Маркетинг территорий и преодоление депрессивного состояния регионов России // Вестн. Томск. гос. ун-та. Сер. «Экономика». 2008. № 3 (4). С. 46-61.

12. Барабанов А. С. Территориальный маркетинг как инструмент социально-экономического развития региона // Экономические и социальные перемены в регионе: факты, тенденции, прогноз. 2008. № 42. С. 12-15.


Review

For citations:


Maslova T.D., Chigir M.V. THE NEED FOR ECONOMIC SECURITY OF TERRITORIES AND ITS IMPLEMENTATION USING MARKETING TOOLS. Discourse. 2017;(5):39-46. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-5-39-46

Views: 226


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)