Preview

Discourse

Advanced search

CAPITALIZATION OF BODY IN MODERN MUSIC VIDEOS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-78-89

Abstract

The current article studies capitalization of body in the context of the sociological theory of Pierre Bourdieu and his followers. The results of the qualitative visual analysis of Russian music pop videos from the perspective of various patterns of using body as a physical, erotic and symbolic capital are demonstrated. Based on the data obtained, three main patterns of capitalization of corporeality are identified: body transformation that marks one's position in the social hierarchy, regulation of body images symbolic value, and legitimization of gender strategies used for erotic capital accumulation and conversion.

About the Authors

A. M. Pivovarov
Saint Petersburg State University
Russian Federation


D. V. Tkachuk
Saint Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Turner B. The Body & Society. Explorations in Social Theory. 3rd еd. LA: SAGE Publications, 2008.

2. Shilling C. The Body and Social Theory. 2nd еd. London: SAGE Publications Ltd., 2003.

3. Howson A. The Body and Society. 2nd еd. Cambridge: Polity Press, 2013.

4. Тернер Б. Современные направления развития теории тела/ пер. с англ. О. Оберемко// THESIS. 1994. №6. С. 137–167.

5. Frank A. Bringing Bodies Back in: a Decade Review // Theory, Culture and Society. 1990. Vol. 7. P. 131–162.

6. Featherstone M. The Body in Consumer Culture // The Body: Social Process and Cultural Theory / eds. M. Featherstone, M. Hepworth, B. Turner. London: Sage publications, 1991. Р. 170–196.

7. Круткин В. Л. Телесность человека в онтологическом измерении// Общественные науки и современность. 1997. №4. С. 143–151.

8. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры/ пер. с фр., послесл. и примеч. Е. А. Самарской. М.: Республика, 2006.

9. Липовецки Ж. Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме/ пер. с фр. В. В. Кузнецова. СПб.: Владимир Даль, 2001.

10. Райх В. Сексуальная революция. СПб.: Университетская книга; АСТ, 1997.

11. Маркузе Г. Эрос и цивилизация. Одномерный человек/ пер. с фр. М.: АСТ, 2003.

12. Кузуб Т. И. Музыкальная культура XX века как феномен эпохи глобализации: автореф. дис. … канд. культурологии/ УралГУ им. А. М. Горького. Екатеринбург, 2010.

13. Костина А. В. Популярная культура// Знание. Понимание. Умение. 2005. №3. С. 213– 215. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/populyarnaya-kultura (дата обращения: 27.01.2019).

14. Longhurst B., Bogdanovic D. Popular Music and Society. 3rd еd. Cambridge: Polity Press, 2014.

15. Хезмондалш Д. Музыка: почему она так важна для нас. Харьков: Гуманитарный Центр, 2014.

16. Шмелева Н. В., Бабаева А. В. Деонтологические аспекты восприятия лиц с ограниченными возможностями в контексте современной культуры// Психол. наука и образование. 2017. Т. 9, №1. C. 125–134.

17. Радаев В. В. Понятие капитала, формы капиталов и их конвертация// Экон. социология. 2002. Т. 3, №4. С. 20–32.

18. Бурдье П. Формы капитала/ пер. с фр. М. С. Добряковой// Экон. социология. 2002. Т. 3, №5. С. 60–74.

19. Бурдье П. Различение: социальная критика суждения/ пер. с фр. О. И. Кирчик// Экон. социология. 2005. Т. 6, №3. С. 25–48.

20. Bourdieu P. Sport and social class // Social Science Information. 1978. No 17. P. 819–840.

21. Бурдье П. Практический смысл/ под общ. ред. Н. А. Шматко. СПб.: Алетейя, 2001.

22. Bourdieu P. Distinction. A social Critique ofthe Judgement of Taste. London: Routledge, 2010.

23. Ваньке А. Телесный капитал мужчин рабочих профессий и офисных служащих// Сб. докл. XIII Апрельской междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества: в 4 кн. / отв. ред. Е. Г. Ясин. М.: Изд. дом ВШЭ, 2012. Кн. 3. С. 113–122.

24. Martin J., George M. Theories of Sexual Stratification: Toward an Analytics of the Sexual Field and a Theory of Sexual Capital // Sociological Theory. 2006. Vol. 24, iss. 2. P. 107–132.

25. Green A. I. The Social Organization of Desire: The Sexual Fields Approach // Sociological Theory. 2008. Vol. 26, iss. 1. P. 25–50.

26. Illouz E. Why Love Hurts: A Sociological Explanation. Cambridge: Polity Press, 2012.

27. Шматко Н. А. Анализ культурного производства Пьера Бурдье// Социол. исслед. 2003. №8. С. 113–120.

28. Бурдье П. Социология социального пространства/ пер. с фр. Н. А. Шматко. М.: Ин-т экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2007.

29. Бурдье П., Пассрон К. Основы теории символического насилия (Фрагменты из книги) / пер. с фр. Н. Шматко// Вопр. образования. 2006. №2. С. 39–60.

30. Culture Class Distinction / T. Bennett, M. Savage, E. Silva et al. London: Routledge, 2009.

31. Сибрук Дж. Машина песен. Внутри фабрики хитов. М.: Ад Маргинем Пресс, 2016.

32. Тросби Д. Экономика и культура/ пер. с англ. И. Кушнаревой. М.: Изд. дом ВШЭ, 2013.

33. Хезмондалш Д. Культурные индустрии/ пер. с англ. И. Кушнаревой; под науч. ред. А. Михалевой. М.: Изд. дом ВШЭ, 2014.

34. IFPI. Music Consumer Inside Report 2018. URL: https://ifpi.org/downloads/Music-ConsumerInsight-Report-2018.pdf (дата обращения: 20.01.2019).

35. Ритцер Дж. Макдональдизация общества5 / пер. с англ. А. В. Лазарева; вступ. ст. Т. А. Дмитриева. М.: Праксис, 2011.

36. Ткачук Д. В. Идеально-типические образы женского тела в популярных музыкальных видео// Сила слабых: гендерные аспекты взаимопомощи и лидерства: материалы Х Междунар. науч. конф. Российской ассоциации исследователей женской истории и Ин-та этнологии и ан-тропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая РАН. Ин-т этнологии и антропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая РАН. М., 2017. С. 166–169.

37. Гольман Е. А. Телесные практики женщин в зеркале феминистской дискуссии// Логос. 2018. Т. 28, №4. C. 129–156.


Review

For citations:


Pivovarov A.M., Tkachuk D.V. CAPITALIZATION OF BODY IN MODERN MUSIC VIDEOS. Discourse. 2019;5(2):78-89. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-78-89

Views: 453


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)