Preview

Discourse

Advanced search

NETWORK SOCIETY AND ITS REALITIES: DIGITAL ETIQUETTE

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-24-34

Abstract

The article examines different approaches to network society analysis, its formation, features and trends. The basis of network society is formed by the Internet and social and media networks infrastructure that transform social reality and methods of social communication at individual, group and global levels. The formation of a new social order necessarily requires the formation of a new social culture, a digital culture, as a crucially important and regulatory component of the network society. Digital etiquette is an essential part of digital culture. It defines values and norms of network communication for participants at all levels of interaction. This article analyzes specific features and functions of digital etiquette as a new form of behavior in virtual environment, and as one of the methods of gaining individual freedom of expression, respecting the interests of the Other. The study reveals the role and importance of etiquette in the formation and development of the network society as a historical regulatory and ethical frame of social relations.

About the Authors

R. I. Mamina
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


E. E. Yelkina
ITMO University
Russian Federation


References

1. Капра Ф. Скрытые связи/ пер. с англ. М.: София, 2004.

2. Castells M. The Information Age: Economy, Society, and Culture. Oxford: Blackwell Publishers. 2nd. 2010.

3. Кастельс М. Становление общества сетевых структур. Новая постиндустриальная волна на Западе: антология/ под ред. В. М. Иноземцева. М.: Akademia, 1999.

4. Балаян А. А., Томин Л. В. Современные дискуссии о сетевых организациях и сетевом взаимодействии. Методология анализа и проблемы практического применения// Науч. тр. СЗИУ–филиал РАНХиГС. Т. 8, вып. 1 (28). С. 66–74.

5. Щекотихина А. В. Сетевые коммуникации в социальном пространстве киберкультуры// Актуальные проблемы социально-гуманитарного и научно-технического знания. 2014. №1 (2). С. 30-32.

6. Van Dijk J. The Network Society. Social Aspects of New Media. London: Sage Publications, 2006.

7. Добринская Д. Е. Социологическое осмысление Интернета: теоретические подходы к исследованию сети// Вестн. МГУ. Сер. 18. «Социология и политология». 2016. Т. 22, №3. С. 21–38.

8. Horizon 2020 – The EU Framework Programmefor Research and Innovation. URL: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/area/ict-research-innovation (дата обращения 20.02.2018).

9. Мамина Р. И. Деловой этикет в системе имиджа: философско-культурологический анализ. СПб.: Петрополис, 2012.

10. Лукинова О. Как не бесить друг друга в Интернете. URL: https://snob.ru/entry/150669 (дата обращения: 26.02.2018).

11. Пащенко М., Элькин А. НеоЭтикет: новая грамотность в цифровом веке. Советы от технологических гурманов ПаЭль. URL: https://hitech.ua/blog/neoetiquet-novaya-gramotnost-vtsifrovom-veke-sovetyi-ot-tehnologicheskih-gurmanov-pael/ (дата обращения: 26.02.2018).

12. Апресян Р. Г. Этикет: энцикл. словарь. Этика/ под ред. Р. Г. Апресян, А. А. Гусейнова. М.: Гардарики, 2001.

13. Каган М. С. Философская теория ценности. СПб.: Петрополис, 1997.


Review

For citations:


Mamina R.I., Yelkina E.E. NETWORK SOCIETY AND ITS REALITIES: DIGITAL ETIQUETTE. Discourse. 2019;5(2):24-34. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2019-5-2-24-34

Views: 1043


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)