Preview

Discourse

Advanced search

E-SPORT COMMUNITY MEDIA PLATFORMS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-5-85-96

Abstract

The development of digital information technologies contributed to forming rather closed social communities in the media scene of the Internet communications. Such associations integrate representatives of different counties and various linguistic cultures sharing common interests. The article represents E-sport community as a structural element of Information society which members share the same communication infrastructure. Specific features and audience of e-sport media as an integration instrument of E-sport community are analyzed. E-sport and e-sport media opportunities for effective and tolerant inter-cultural collaboration are demonstrated.

About the Authors

L. V. Sharahina
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


V. V. Boguslavskaja
Pushkin State Russian Language Institute
Russian Federation


A. O. Azizulova
Pushkin State Russian Language Institute
Russian Federation


E. A. Budnik
Pushkin State Russian Language Institute
Russian Federation


References

1. Harvey D. Seventeen Contradictions and the End of Capitalism. London: Profile Books, 2014.

2. Giddens A., Castells M. The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishing, 1996.

3. Sassen S. A Sociology of Globalization (Contemporary Societies). New York: W. W. Norton & Company, 2007.

4. Bryant Ch. G. A., Jary D. Anthony Giddens // Ritzer G. The Blackwell companion to major contemporary social theorists. Oxford: Blackwell Publishing, 2003. P. 247-273. DOI: 10.1002/9780470999912.ch11.

5. Dutton W. H. Social Transformation in an Information Society: Rethinking Access to You and the World. URL: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/social-transformation-in-an-information-society-rethinking-access-to-you-and-the-world/ (дата обращения: 09.06.2018).

6. Woolgar S. Virtual Society? Technology, Cyberbole, Reality. Oxford: Oxford Univ. Press, 2002.

7. Корконосенко С. Г., Кудрявцева М. Е., Слуцкий П. А. Свобода личности в массовой коммуникации / под ред. С. Г. Корконосенко. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2010.

8. Anderson S. L. Watching People Is Not a Game: Interactive Online Corporeality, Twitch.tv and Videogame Streams. URL: http://gamestudies.org/1701/articles/anderson (дата обращения: 17.07.2018).

9. Шарахина Л. В. Splinternet в формировании информационного неравенства субъектов // Информация-Коммуникация-Общество: материалы XIV Всерос. науч. конф. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2017. С. 298-301.

10. Всеобщая декларация прав человека (Принята резолюцией 217 А (III) Генеральной Ассамблеи ООН 10 декабря 1948 г.) // Офиц. сайт ООН. URL: http://www.un.org/ru/ documents/decl_conv/declarations/declhr.shtml (дата обращения: 09.06.2018).

11. Эппле Н. Виртуальные кухни // Ведомости. 2016. 25 нояб., № 4211.

12. Богуславская В. В., Богуславский И. В. Медиатекст и хэштеги: цифровая трансформация СМИ // Гуманитарный вектор. 2017. Т. 12, № 5. C. 51-57.

13. Taylor T. L. Raising the Stakes: E-Sports and the Professionalization of Computer Gaming. Cambridge, Mass.: MIT Press Paperback, 2015.

14. Сайт «Международного журнала исследований компьютерных игр». URL: http://www.gamestudies.org/ (дата обращения: 10.07.2018).

15. Sell J. E-Sports broadcasting. Thesis for Masters of Science in Comparative Media Studies. URL: http://gamelab.mit.edu/research/e-sports-broadcasting/ (дата обращения: 09.06.2018).

16. Кирюкин «FUki» А. География игр: россияне любят Dota 2, а американцы - CS:GO // Cybersport.ru. URL: https://www.cybersport.ru/news/geografiya-igr-rossiyane-lyubyat-dota-2-a-amerikantsy-cs-go (дата обращения: 14.07.2018).

17. Гудимов В. В. Психология компьютерных игр и фантазии игрока. URL: http://www.medicinform.net/comp/comp_psych23.htm (дата обращения: 10.06.2018).

18. Мешалкин Я. Побеждать играючи. Карта киберспортивной индустрии: деньги, бренды, крупнейшие турниры // Спортивный маркетинг в России. 2018. № 1. URL: https://marspo.ru/files/ D_MarSpo_2018.pdf (дата обращения: 10.06.2018).

19. Зарипов А. Р. Спортивное интернет-издание: структурно-семиотический анализ // Приоритетные научные направления: от теории к практике. 2015. № 20-2. С. 48-52.

20. Терпелец Ж. А. Языковые и жанровые особенности спортивного дискурса как разновидности дискурса СМИ / материалы науч. и науч.-метод. конф. проф.-препод. сост. КГУФКСТ. Краснодар, 2015. № 1. С. 68-69.

21. Market intelligence on games, esports, and mobil. URL: https://newzoo.com (дата обращения: 09.06.2018).

22. Суходимцева А. П., Суходимцев П. А. Профессия киберспортивного комментатора как социальное явление // International Scientific Rev. 2016. № 11 (21). С 93-95.

23. Grunig J. E., Grunig L. A. Models of Public Relations and Communications // Excellence in Public Relations and Communication Management / ed. by J. Grunig. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1992. P. 285-325.

24. Афонина И. С., Алиева М. Г. Психологические особенности личности геймеров и киберспортсменов // Лучшая студенческая статья 2018: сб. ст. XIV Междунар. науч.-исслед. конкурса. В 4 ч. Ч. 4. Пенза: МЦНС «Наука и Просвещение», 2018. С. 202-204.

25. Медведева Я. Главная надежда СНГ в Бостоне. URL: https://cyber.sports.ru/tribuna/blogs/ valvemajor/1118985.html (дата обращения: 14.07.2018).

26. Наумов «Leko» M. Новые короли СНГ: Virtus.pro - главный фаворит The Boston Major. URL: https://www.cybersport.ru/news/novye-koroli-sng-virtus-pro-glavnyy-favorit-the-boston-major (дата обращения: 14.07.2018).

27. Сайт игры «Overwatch». URL: https://playoverwatch.com/ru-ru/ (дата обращения: 09.06.2018).


Review

For citations:


Sharahina L.V., Boguslavskaja V.V., Azizulova A.O., Budnik E.A. E-SPORT COMMUNITY MEDIA PLATFORMS. Discourse. 2018;4(5):85-96. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-5-85-96

Views: 1532


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)