Preview

Discourse

Advanced search

INTERNET MEMES AS PUBLIC POLICY INSTRUMENTS

https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-4-90-96

Abstract

The tendency to reduce electoral activity is one of the acute problems in the sphere of political relations. This trend can be observed not only in the countries of the new, but also in the "old" democracy. Models of economic and political behavior are changing with the development of the information society. People spend more and more time in social networks, plunging into virtual reality, going away from problems of social reality or first-order reality. The problem of using Internet memes in election companies is studied here. This phenomenon has emerged relatively recently and represents a new tendency in modern politics. The main ideas of the theory of memes and the practice of their use in modern politics are briefly described in the article.

About the Authors

V. А. Glukhikh
Saint Petersburg Electrotechnical University «LETI»
Russian Federation


S. M. Elisejev
Saint Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Дзоло Д. Демократия и сложность. Реалистический подход / пер. с англ. М.: Издательский дом ГУ - ВШЭ, 2010. 320 с.

2. Краткий словарь когнитивных терминов / Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина; под общ. ред. Е. С. Кубряковой. М.: Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. 245 с.

3. Плотницкий Ю. М. «Общество знания» и развитие когнитивного подхода // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 18 «Социология и политология». 2010. № 1. С. 45-63.

4. Докинз Р. Эгоистичный ген. М.: Мир, 1993. 318 с.

5. Рашкофф Д. Медиавирус! Как поп-культура тайно воздействует на ваше сознание. М.: Ультра. Культура, 2003. 368 с.

6. Броуди Р. Психические вирусы. Как программируют ваше сознание / пер. с англ. Л. В. Афанасьевой. М.: Поколение, 2007. 304 с.

7. Shifman L. Memes in Digital Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2014. 170 р.

8. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000. 387 с.

9. Столяров А. А. Зарубежные пиар-стратегии в предвыборной практике российской оппозиции // Политическая лингвистика. 2014. № 1 (47). С. 191-199.

10. Юнг К. Архетип и символ. М.: Ренессанс, 1991. 304 с.

11. Адорно Т., Хоркхаймер М. Диалектика просвещения. Философские фрагменты. СПб.: Медиум, Ювента, 1997. 312 с.

12. Маркузе Г. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества. М.: REFL-book, 1994. 368 с.

13. Бронников А. А. Внедрение онлайн-ресурсов в электоральный процесс (опыт США) // Социодинамика. 2013. № 9. С. 130-152.

14. Ваньке А. В., Ксенофонтова И. В., Тартаковская И. М. Интернет-коммуникации как средство и условие политической мобилизации в России (на примере движения «За честные выборы») // Интер. 2014. № 7. С. 44-77.


Review

For citations:


Glukhikh V.А., Elisejev S.M. INTERNET MEMES AS PUBLIC POLICY INSTRUMENTS. Discourse. 2017;(4):90-96. (In Russ.) https://doi.org/10.32603/2412-8562-2017-0-4-90-96

Views: 677


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8562 (Print)
ISSN 2658-7777 (Online)